4 tips om burn-out bij medewerkers te voorkomen

28 maart 2022

Inzetbaarheid

3 min. lezen

Overspannenheid, burn-out klachten en andere mentale spanningsklachten komen veel voor in Nederland. Volgens het TNO hebben 1,3 miljoen medewerkers burn-out gerelateerde klachten. Als werkgever kunt u helpen een burn-out te voorkomen. In deze blog geven wij u 4 tips.

Wat is een burn-out?

“Staat van zijn waarbij de stresshormoon balans grondig is verstoord door langdurige roofbouw op lichaam en geest. Tijd en rust zijn belangrijke voorwaarden voor een begin van herstel. Maar alleen met gerichte actie kom je er werkelijk bovenop. 

Bovenstaande definitie komt uit het boek ‘Nooit meer burn-out!’ geschreven door Anita Roelands. Zij neemt als één van de weinigen de lichamelijke problematiek mee in de definiëring van een burn-out.

Hoe herken ik signalen?

Wanneer uw medewerker minder productief is, veel piekert, snel geïrriteerd of moe is en veel moeite heeft met veranderingen, dan is het belangrijk om het gesprek met uw medewerker aan te gaan. Dit kunnen namelijk signalen zijn voor een dreigende burn-out. Ook kunnen er lichamelijke klachten optreden zoals hoofdpijn, nek- en schouderklachten of uitputting.

4 tips om medewerkers te helpen
Tip 1: zorg voor korte pauzes  

Stress is niet altijd erg. Sterker nog: een bepaald level van stress is nodig om goed te kunnen presteren. Wanneer uw medewerkers ook de gelegenheid krijgen om te ontspannen hoeft dit dus niet problematisch te zijn. Niet alleen ontspannen na het werk, maar ook tijdens het werken is ontspanning belangrijk. Dit kunnen meerdere (korte) pauzes zijn.

Stimuleer uw medewerker om bijvoorbeeld elk uur een pauze van een paar minuten te nemen. Dit is vaak al voldoende. Daarnaast kunnen uw medewerkers opladen door taken af te wisselen. Hierbij is het belangrijk dat dit ander soort taken zijn. Een tekst schrijven en vervolgens e-mails checken lijkt op elkaar. Even sparren met een collega om bijvoorbeeld een planning af te stemmen, is een goede afwisseling.

Tip 2: zorg voor minder zware werkzaamheden 

Weet als werkgever dat het niet mogelijk is om het team continu onder druk te laten werken. Om te zorgen voor een hogere productiviteit is het belangrijk om voldoende ruimte te creëren voor minder zware werkzaamheden. Juist door af te wisselen in optoeren en aftoeren creëert u een effectiever team die betere beslissingen neemt. Hierbij gaat het dus niet om harder en langer werken, maar om slimmer en effectiever werken.

Tip 3: stimuleer de bevlogenheid

Wanneer uw medewerkers hard werken om de controle te willen behouden en geen fouten willen maken, is er sprake van de ouderwetse ‘workaholic’. Deze groep is vatbaar voor een burn-out. Medewerkers die hard werken, omdat ze zich willen ontwikkelen, hebben een natuurlijk mechanisme om te weten wanneer ze iets rustiger aan moeten doen. Dit betekent dat u als werkgever naast het zoeken van verschillende manieren om stress en werkdruk te reduceren, ook uw medewerkers kunt stimuleren in hun bevlogenheid op werk. Bevlogenheid is een grotere beschermfactor dan het reduceren van de werkdruk zelf.

Tip 4: maak het bespreekbaar  

Er rust altijd nog een taboe op mentale klachten. Hierbij spelen gevoelens van schuld en schaamte een rol. Als werkgever, maar ook als collega’s in het team kunnen jullie elkaar daarbij ondersteunen door het bespreekbaar te maken. Echter kan een leidinggevende niet altijd veel doen voor een medewerker. Een medewerker zal zelf grenzen moeten bewaken, grenzen moeten aangeven, op tijd nee zeggen en prioriteiten in het werk moeten bepalen al dan niet in overleg met een leidinggevende. Echter kan een leidinggevende bij een verkeerde opstelling wel veel verergeren waardoor verzuim juist langer duurt. Denk hierbij aan continu de druk opvoeren of onbegrip tonen.

5 Stappen Vooruit

Wanneer medewerkers eenmaal een ontregeld stresssysteem hebben, duurt het minimaal een half jaar om weer op een gezonde manier om te leren gaan met stress. Het is voor veel mensen lastig om hier zelf uit te komen en dan leiden deze klachten vaak tot een ziekmelding. Vaak komen zij terecht bij de praktijkondersteuner of eventueel een psycholoog. Op dit moment zijn er lange wachttijden in de gezondheidszorg en is er lang niet altijd passende aandacht voor de werkgerelateerde component. 

Wij bieden het 5 Stappen Vooruit traject aan. Een traject speciaal ontwikkeld om snel te kunnen ingrijpen om overbelastingsklachten te voorkomen. 5 Stappen Vooruit bestaat uit een uitgebreide intake en vijf gesprekken die gericht zijn op het herstel van medewerkers en wordt aangevraagd door een spreekuurhouder. Met dit traject zorgen wij ervoor dat medewerkers weer plezier en energie krijgen in het werk.

Wilt u meer informatie over hoe u medewerkers kunt helpen bij het voorkomen van een burn-out? Of wilt u meer informatie over het 5 Stappen Vooruit traject? Neem dan contact op uw casemanager. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: