6 tips om medewerkers te helpen bij (Techno)stress

1 juni 2021

Inzetbaarheid

2 min. lezen

Tegenwoordig zijn medewerkers vrijwel altijd bereikbaar voor het werk. Ze willen snel reageren op binnenkomende e-mails, telefoontjes of WhatsAppberichten. Doordat we regelmatig “aan” staan, vervaagt de grens tussen werk en privé. Hierdoor kunnen medewerkers stress ervaren. En stress kan weer zorgen voor verzuim. Lees in deze blog hoe u stress kunt voorkomen bij medewerkers. 

Uit onderzoek vanuit het TNO blijkt dat er een verband ligt tussen het gebruikmaken van digitale communicatiemiddelen en stress. Deze stress wordt ook wel “Technostress” genoemd. Door langdurige stress kunnen medewerkers een burn-out krijgen. Dit betekent dat u hen waarschijnlijk voor een lange periode kwijt bent. Genoeg redenen om medewerkers hierbij te ondersteunen. Wij geven 6 tips:

Tip 1: Als werkgever bent u waarschijnlijk altijd bereikbaar waardoor medewerkers het idee kunnen krijgen dat dit ook van hen wordt verwacht. Het is daarom belangrijk om uw verwachtingen uit te spreken. Door bijvoorbeeld aan te geven dat het niet gebruikelijk is om na 18:00 uur te reageren op binnenkomende e-mails en/of WhatsAppberichten. 

Tip 2: Er zijn verschillende mogelijkheden om intern met elkaar te communiceren. Denk aan WhatsApp, e-mail, het sociale intranet en via de telefoon. Het bijhouden van binnenkomende informatie kost veel tijd en energie. Daarom is het belangrijk om het aantal communicatiekanalen te beperken en goed af te stemmen welk kanaal waarvoor wordt ingezet. 

Tip 3: Wanneer medewerkers continu gebruikmaken van hun telefoon kan dit stress veroorzaken. Probeer daarom uw medewerkers te stimuleren om minder gebruik te maken van hun telefoon. Organiseer bijvoorbeeld een challenge waarbij zij onderling uitgedaagd worden door een zo laag mogelijke schermtijd te behalen. 

Tip 4: Sommige medewerkers krijgen te veel prikkels binnen doordat zij voortdurend hun mailbox checken. Het is veel efficiënter om 3 tot 4 momenten in te plannen waarbij enkel de e-mails worden weggewerkt. Op die manier zijn medewerkers gefocust en worden zij niet afgeleid. Ook kan het helpen om de telefoon op stil zetten en/of pop-ups uit te schakelen. 

Tip 5: In veel organisaties is er sprake van een “cc-cultuur”. Vaak worden medewerkers in e-mails ge-cc’d terwijl ze geen bijdrage kunnen leveren aan de vraag die wordt gesteld. Ook dit kan stress veroorzaken. Wanneer medewerkers dit ervaren, is het belangrijk dat zij feedback geven aan hun collega. Als werkgever kunt u uw medewerkers faciliteren in het geven van feedback. Wij bieden de training “Feedback geven en ontvangen” aan waarbij medewerkers leren het gesprek aan te gaan met anderen. 

Tip 6: Investeer in zakelijke telefoons en laptops. Wanneer medewerkers gebruikmaken van hun privé telefoon en/of laptop voor werkzaamheden vervaagt de grens tussen werk en privé. Op die manier is de kans groter dat zij in het weekend of in de avonden worden geïnformeerd over werk. Ook dit kan stress veroorzaken. 

Wilt u meer informatie over hoe u Technostress kunt voorkomen bij medewerkers? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: