Burn-out of toch tijd voor een nieuwe baan?

26 november 2021

Inzetbaarheid

2 min. lezen

Uit onderzoek van het TNO blijkt dat maar liefst 1,3 miljoen medewerkers kampen met burn-out gerelateerde klachten. Maar is er sprake van een burn-out of is het mogelijk tijd voor verandering van baan? In deze blog leest u hoe u als werkgever hierop kunt inspelen.

Hoe ontstaat een burn-out? 

De reden dat medewerkers een burn-out kunnen krijgen, is doordat zij onder andere stress signalen negeren en geneigd zijn overal ‘ja’ op te zeggen. Wanneer er geen ondersteuning plaatsvindt vanuit bijvoorbeeld een coach is de kans groot dat dit gedrag zich herhaalt. Om die reden hebben sommige medewerkers niet één keer een burn-out, maar zelfs twee of drie keer. 

Het kan ook voorkomen dat een medewerker niet meer op de juiste plek zit binnen een organisatie, dat hij niet meer gelukkig wordt van zijn werkzaamheden of dat de cultuur van de organisatie niet aansluit bij zijn waarden en daardoor in een burn-out terecht komt. 

Het blijft lastig te achterhalen wat precies de oorzaak is van een burn-out. In veel gevallen ontbreekt het aan een juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Door inzicht te krijgen in het eigen gedrag kan een medewerker leren de juiste keuzes te maken. 

Het gesprek aangaan

Vaak heeft u als werkgever snel door welke medewerkers eventueel uit kunnen vallen. Daarom is het belangrijk om een open gesprek aan te gaan wanneer u deze signalen herkent. Op die manier helpt u uw medewerker. We hebben een aantal vragen opgesteld die u kunt stellen tijdens een gesprek. De laatste twee vragen zijn enkel toepasbaar wanneer uw medewerker recent is uitgevallen. 

  • “Als je opnieuw mocht kiezen zou je dan voor dezelfde studie en/of baan hebben gekozen?”
  • “Welke waarden zijn belangrijk voor jou?” 
  • “Heb je het idee dat je jezelf kunt ontwikkelen?” 
  • “Waar zie je tegenop als je straks weer gaat werken?” 
  • “Wat geeft stress als je eraan denkt om straks weer te starten met je werk?” 
Inzetbaarheidscoaching 

Soms blijft het lastig om als werkgever het gesprek aan te gaan. Een inzetbaarheidscoach kan hierbij helpen. Door middel van gerichte vragen kunnen zij achterhalen aan welke knoppen er gedraaid moeten worden. Ook bieden wij inzetbaarheidscoaching die ingezet kan worden voor medewerkers die spanningsklachten ervaren, die recent zijn verzuimd of juist bezig zijn met het terug re-integreren naar werk. 

Wilt u meer informatie over hoe u het gesprek kunt aangaan met uw medewerker? Of wilt u meer informatie over inzetbaarheidscoaching? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: