Corona: wanneer ziekmelden?

7 maart 2022

Verzuim

2 min. lezen

Als werkgever kunt u regelmatig te maken krijgen met medewerkers die zich ziek melden door coronaklachten of situaties waarbij mogelijke coronabesmettingen (in de directe omgeving) een rol speelt. Soms kan het lastig zijn om te bepalen wanneer u een medewerker ziek moet melden en wanneer niet. Wij hebben een overzicht opgesteld met vijf situaties. Benieuwd? Lees onze blog! 

Niet ziekmelden
Situatie 1: 

Uw medewerker belt op en geeft aan dat hij of zij positief getest is en wel in staat is om te werken, maar moet in isolatie volgens de overheidsmaatregelen. Hier geldt: niet ziekmelden. Laat uw medewerker preventief thuiswerken en bespreek welke mogelijkheden er zijn om thuis te werken en faciliteer waar mogelijk.

Situatie 2: 

Uw medewerker belt op en geeft aan dat hij of zij niet naar werk wil komen uit angst voor besmetting, maar is wel in staat om te werken. Hier geldt: niet ziekmelden. Ga in gesprek met uw medewerker en maak eventueel gebruik van de normale verlofregelingen, zoals vakantiedagen en bespreek welke mogelijkheden er zijn om thuis te werken.

Situatie 3: 

Uw medewerker belt op en geeft aan dat hij of zij niet kan werken, omdat één of meerdere huisgenoten of gezinsleden klachten hebben. Hier geldt: niet ziekmelden. Check de website van de Rijksoverheid over de meest recente richtlijnen wanneer uw medewerker weer terug naar het werk mag. 

Wel ziekmelden
Situatie 4:

Uw medewerker belt op en geeft aan dat hij of zij niet in staat is om te werken door gezondheidsklachten. Hier geldt: ziekmelden. Uw medewerker is namelijk niet in staat om zijn of haar werkzaamheden uit te voeren. De reguliere verzuimbegeleiding zal worden opgestart.

Situatie 5:

Uw medewerker belt op en geeft aan dat hij of zij niet in staat is om te werken vanwege gezondheidsklachten door het coronavirus. Hier geldt: ziekmelden. Uw medewerker is namelijk niet in staat om zijn werkzaamheden uit te voeren. Adviseer daarnaast uw medewerker een test aan te vragen. Daarnaast zal de reguliere verzuimbegeleiding opgepakt worden. 

Twijfelt u wanneer u uw medewerker moet ziekmelden? Neem dan contact op met uw casemanager. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: