Het richtinggevende gesprek

Soms helpt één goed gesprek om weer in beweging te komen. Lees hieronder hoe deze coachende interventie medewerkers ondersteunt bij het zetten van de eerste stap richting verandering.

Wat is 'het richtinggevende gesprek'?

Het richtinggevende gesprek is een oplossingsgerichte vorm van coaching om medewerkers te ondersteunen bij het doorbreken van een vastgelopen situatie op het werk of privé. In één tot drie gesprekken krijgt de medewerker inzicht in de eigen situatie en wordt gestimuleerd om een eerste stap te zetten naar een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld gaan om werkdruk, motivatieproblemen of lastige samenwerkingen. Door te reflecteren en uit te zoomen, ontstaat er ruimte om nieuwe perspectieven te zien en praktische stappen te bepalen.

Belangrijkste redenen om 'het richtinggevende gesprek' in te zetten

Het richtinggevende gesprek

Voor wie is 'het richtinggevende gesprek' geschikt?

Het richtinggevende gesprek is bedoeld voor medewerkers die tegen een specifieke uitdaging aanlopen en met behulp van coaching weer in beweging komen. Dit kunnen situaties zijn zoals:

  • Het ervaren van een hoge werkdruk en niet weten hoe hier op een gezonde manier mee om te gaan.
  • Verminderde motivatie en het gevoel niet meer op de juiste plek te zitten.
  • Spanningen binnen het team of een moeilijke samenwerking met een collega.
  • Een plotselinge verandering in werkomstandigheden, zoals extra verantwoordelijkheden door het uitvallen van een collega.

Het gesprek is preventief in te zetten, nog voordat een medewerker langdurig uitvalt of het werkplezier volledig kwijtraakt. Het helpt om snel en praktisch de regie terug te pakken.

Het richtinggevende gesprek

Het proces

Aanvraag
U neemt contact op met uw casemanager van Richting om het traject te bespreken.

 

Voorstel
De casemanager stelt een offerte op. Na uw goedkeuring wordt de medewerker aangemeld.

 

Planning van gesprekken
Binnen twee tot drie werkdagen neemt een coach contact op met uw medewerker om een eerste afspraak in te plannen.

 

Uitvoering van het gesprek
Het online coachgesprek duurt een uur en richt zich op het verkrijgen van inzicht en het bepalen van een eerste stap richting een oplossing.

 

Afronding en eventuele vervolgstappen
Na één tot maximaal drie sessies wordt de coaching afgerond. Indien nodig kan het traject in overleg met werkgever worden verlengd.

 

Wilt u meer weten?

Neem contact op met een van onze experts!

Foto van Jenny Dirven

Jenny Dirven

Inzetbaarheidscoach