Medewerkers werken steeds meer thuis en daardoor kan het voorkomen dat er minder zicht is op signalen van het veranderde gedrag van de medewerker. Hoe zorgt u er als werkgever voor dat u in deze situatie toch signalen kunt herkennen? Hoe u dit doet, leest u verder in deze blog.
Verzuim wordt vaak pas aangepakt op het moment dat het te laat is, terwijl leidinggevenden, werkgevers en zelfs collega’s vaak aangeven dat ze dit al zagen aankomen. Juist het voorkomen van verzuim is veel effectiever. Door het thuiswerken zit iedereen op een eiland en als uw medewerker niet lekker in zijn vel zit, hoopt u natuurlijk dat hij op tijd aan de bel trekt. Echter blijkt dat veel mensen het initiatief niet (durven te) nemen, omdat zij bijvoorbeeld bang zijn om hun baan te verliezen.
Daarom is het belangrijk om zelf regelmatig uw medewerkers te bellen. Proactief handelen kan verzuim voorkomen. Dit begint heel eenvoudig door de volgende twee vragen te stellen: “Hoe gaat het met je?” en “Hoe is het thuis?”. Door deze vragen te stellen, zult u merken dat dit enorm wordt gewaardeerd. Mensen werken niet enkel voor het salaris of omdat zij veel plezier hebben tijdens het werken. Ze werken ook, omdat zij ergens onderdeel van uit willen maken. Dit wordt gemist door veel mensen doordat zij op afstand werken en daarom is het essentieel om juist nu de verbinding met elkaar aan te gaan. Mocht je toch eens op kantoor zijn, spreek elkaar dan ook persoonlijk aan.
Wanneer uw medewerker veel overuren maakt, snel geïrriteerd is, minder geconcentreerd is, veel fouten maakt of ander gedrag laat zien dan wat u normaal gewend bent, is het belangrijk om actie te ondernemen. Deze signalen kunnen leiden tot verzuim. Herkent u één van deze signalen bij een medewerker? Neem dan contact op met uw casemanager. Samen kijken we welke eventuele vervolgstappen nodig zijn. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.