Hoe beïnvloed ik het gedrag van medewerkers?

3 januari 2022

Verzuim

2 min. lezen

Soms kan het voorkomen dat u het gevoel heeft dat medewerkers de kantjes er van af lopen. Maar wat de oorzaak is, kan onduidelijk zijn. Als werkgever is het daarom belangrijk om het gesprek aan te gaan. In deze blog geven we praktische tips hoe u dit kunt aanpakken.

Waarom een gesprek? 

Een gesprek kan veel ruis tussen u en uw medewerker oplossen. Wanneer een medewerker de kantjes er van af loopt, hoeft dit niet altijd te betekenen dat hij of zij ‘lui’ is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Door het gesprek met elkaar aan te gaan, komt u erachter wat er daadwerkelijk speelt. Misschien is de thuissituatie onrustig waardoor uw medewerker moeite heeft met concentreren. Hier komt u enkel achter door een open gesprek aan te gaan. 

Hoe voer ik een goed gesprek? 

Een goed gesprek kun je leiden als werkgever. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen: 

Stap 1: Inleiding en doel

Hier vertelt u meer over de aanleiding van het gesprek. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u feedback wilt geven of omdat u merkt dat uw medewerker de laatste tijd afwezig is op de werkvloer

Stap 2: Oorzaken

Vervolgens wilt u achterhalen wat de verschillende oorzaken zijn van het gedrag. U brengt in kaart wat er precies speelt bij uw medewerker. Aan de hand van het ‘Gespreksmodel inzetbaarheid’ kunt u gerichte vragen stellen tijdens het gesprek. Zorg ervoor dat u de juiste vragen stelt die van toepassing zijn op de situatie van de medewerker. En toon begrip voor de antwoorden van de medewerker. 

Veel werkgevers slaan deze stap over. Op die manier komen zij niet achter de oorzaak van het gedrag van de medewerker en ontstaat er vaak een kortetermijnoplossing. Daarom is het extra belangrijk om aandacht te besteden aan deze stap.

Stap 3: Oplossingen

Wanneer de oorzaken helder zijn, kunt u oplossingsgerichte vragen stellen aan uw medewerker. Hierbij is het belangrijk om niet zelf met oplossingen te komen. Het meest effectieve is wanneer een medewerker eigen oplossingen bedenkt. Onderstaande vragen kunt u gebruiken: 

  • Waar hoop je op?
  • Wat geeft je een beetje vertrouwen dat het je zal lukken?
  • Hoe zou je het kunnen aanpakken?
  • Wat kan een kleine, eerste stap in de goede richting zijn?
  • Wat zullen de eerste signalen zijn waaraan jij straks merkt dat het weer de goede kant opgaat?
Stap 4: Afsluiting

Ten slotte kunnen er concrete afspraken en doelen opgesteld worden. 

Coaching

In de praktijk blijkt het toch lastig om een gesprek aan te gaan. Vanuit Richting bieden we daarom coaching om leidinggevenden en werkgevers te helpen met het voeren van deze gesprekken. 

Wilt u meer informatie over de vragen die u kunt stellen tijdens het gesprek of wilt u graag een coachingsessie inplannen voor leidinggevenden of werkgevers? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens. 

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: