Hoe help ik mijn medewerkers met thuiswerken?

1 april 2020

Inzetbaarheid

2 min. lezen

Veel mensen werken thuis. Dit zijn we niet allemaal gewend, waardoor we ons flink moeten aanpassen. Hoe zorgt u bijvoorbeeld voor routine in de dag? Als werkgever kunt u uw medewerkers hierin ondersteunen. Wij geven 5 tips hoe u dit kunt doen.

#1 Thuiswerken en kids
Focus houden terwijl de kinderen door het huis rennen en een partner die druk in de weer is met telefoontjes is een hele uitdaging. Adviseer uw medewerkers om een dagplanning te maken waarin staat wie wanneer het aanspreekpunt is voor de kinderen. Dit zorgt voor duidelijkheid, ook voor de kids 😉 en leidt tot minder frustraties. 

Wees daarnaast realistisch als werkgever. Medewerkers zijn nu eenmaal minder productief wanneer er kinderen zijn. Ga alvorens het gesprek aan met uw medewerker om af te stemmen wat haalbaar is. Stel voor om gemakkelijke taken in de avonduren of in de weekenden af te ronden zodat er overdag ruimte is voor een activiteit met de kinderen. Het is van belang dat u als werkgever niet focust op de hoeveelheid werk die een medewerker op een dag verricht, maar u focust op de inzet van uw medewerker. 

#2 Zoek elkaar op!
Doordat veel medewerkers nu thuiswerken hebben zij minder contact met collega’s en voelen zij zich mogelijk sneller alleen. Normaal gesproken staat u even te kletsen met een collega bij het koffieapparaat. Daarom is het van belang om als werkgever hier goed mee om te gaan en binding te blijven houden met uw medewerkers. Organiseer een koffiepauze of een lunch via een videocall om even een kwartiertje bij te kletsen en skip de VriMiBo niet! 

#3 Neem voldoende pauzes
De valkuil van veel medewerkers is dat zij aan één stuk doorwerken. Het is van belang dat zij genoeg pauzes nemen. Dit doen zij namelijk ook op kantoor. Hier bent u niet 100% van de tijd productief aan het werk. Iedereen houdt elkaar constant aan de praat en er wordt veel gekletst bij het koffieapparaat. 

#4 Zorg voor beweging
Voldoende beweging op een dag is van belang. Vaak wordt dit vergeten door de waan van de dag en helemaal als medewerkers thuiswerken en er niemand is die hen mee vragen om te wandelen tijdens de lunchpauze. Hieronder geven we 3 simpele tips die medewerkers kunnen helpen om meer te bewegen tijdens het thuiswerken:
Tip 1: Plof niet op de bank tijdens de pauze, maar maak een korte wandeling! 
Tip 2: Pak elk half uur wat te drinken. 
Tip 3: Heeft u een belafspraak? Ga staan of lopen!

#5 Zorg voor routine
Thuiswerken zorgt ervoor dat werk en privé enorm door elkaar heen lopen. Daarom is het van belang om routine in uw dag te behouden. Mocht een medewerker het lastig vinden om routine te behouden gedurende de dag, raad uw medewerker dan aan om vaste momenten te plannen wanneer zij eten, naar bed gaan of bijvoorbeeld een rondje lopen. Daarnaast is het voor medewerkers verleidelijk om in hun pyjama te werken. Om routine te houden, adviseer hen om dagelijkse kleding aan te doen. Een leuke manier om het team aan te sporen om weer routine te krijgen, is de ‘dress to impress challenge’: wie is het beste gekleed tijdens de videocall?

Bent u benieuwd hoe u op afstand de communicatie kan optimaliseren tussen u en uw medewerkers? Wilt u meer informatie over hoe u uw medewerkers kan helpen balans te vinden tussen werk en privé of wilt u sparren met een professional hoe u het werkplezier kunt vergroten op afstand? Wij kunnen u hierbij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op! 

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: