rouw

Hoe kan ik mijn medewerker ondersteunen bij rouw? 

28 maart 2022

Verzuim

2 min. lezen

Rouw bij één van uw medewerkers kan een grote impact hebben. Als werkgever is het belangrijk om uw medewerker goed te ondersteunen door de juiste aandacht te geven. Hierdoor kunt u eventueel (langdurig) verzuim voorkomen. In deze blog geven wij tips. 

Wat houdt rouw in? 

Rouwen is het verwerken van een groot verlies. De bekendste oorzaak van rouw is het overlijden van een dierbare. Maar ook een echtscheiding of het verlies van een baan, een miskraam, burn-out kan leiden tot rouw. Het brengt veel emoties met zich mee, zoals verdriet en somberheid. Een rouwproces is voor ieder mens verschillend en afhankelijk van de band die de rouwende met de overleden persoon heeft gehad.

Wat voor invloed heeft rouw?

Rouw kan grote invloed hebben op de inzetbaarheid van een medewerker. Wanneer uw medewerker veel emoties ervaart en bijvoorbeeld minder goed slaapt kan dit veel energie kosten. Hierdoor kan het voorkomen dat uw medewerker zich minder goed kan concentreren op zijn of haar taken.

Wat kan ik als werkgever doen om mijn medewerker te steunen?
Tip 1: besef dat rouwen tijd kost

Het is belangrijk om als werkgever te beseffen dat er voor een rouwproces geen blauwdruk bestaat en rouw dus geen einddatum heeft. Het kan namelijk doorwerken in het leven van uw medewerker en daarmee ook langere impact hebben op het werk.

Tip 2: luister naar uw medewerker

Daarnaast is het goed om te weten dat ieder persoon anders met rouw omgaat. De ene vindt het fijn om een gesprek aan te gaan en de ander vindt het juist lastig om erover te praten en heeft geen behoefte om zijn of haar verdriet te delen. Bespreek waar uw medewerker behoefte aan heeft en blijf met oprechte interesse naar degene luisteren.  

Tip 3: kijken naar mogelijkheden

Zoals benoemd kan een rouwproces langdurig zijn. Een rouwende medewerker kan evengoed de behoefte hebben om (aangepaste) werkzaamheden te verrichten. Het is dus belangrijk om met elkaar te kijken naar mogelijkheden. Ga het gesprek aan en kijk wat u kunt doen om uw medewerker te ontlasten. Laat uw medewerker vooral aangeven wat wel of niet gaat.

Tip 4: wees betrokken

Laat uw medewerker weten dat u er voor hem of haar bent. Het sturen van een kaart of een bosje bloemen kan veel voor uw medewerker betekenen. 

Tip 5: extra hulp

Ondanks alles kan het voorkomen dat een rouwproces lang duurt en dat het grote impact heeft op het werk van uw medewerker. In sommige gevallen kan aanvullende ondersteuning, speciaal gericht op rouwverwerking, bijdragen aan een voorspoedig herstel. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw casemanager.

Tip 6: noteer de sterfdag

Elk jaar komt de sterfdag terug. U kunt dan bijvoorbeeld een kaartje sturen om te laten zien dat u uw medewerker steunt met dit grote verlies. 

Vindt u het lastig om het gesprek aan te gaan of wilt u tips over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens. 

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: