Jobcarving

Hoe motiveer ik mijn medewerkers?

11 mei 2021

Inzetbaarheid

2 min. lezen

De coronacrisis is al een tijd gaande. Veel organisaties merken het effect van deze pandemie. Medewerkers ervaren stress doordat ze goed willen presteren op het werk. De kans dat ze ontslagen worden of dat hun werkgever het niet redt is aanzienlijk in deze tijden. Ze zetten hun beste beentje voor en nemen regelmatig opdrachten aan die niet helemaal bij hen passen. Om die reden krijgen we te horen dat medewerkers daardoor moeite hebben om gemotiveerd te blijven. Hoe u hier het beste mee om kunt gaan als werkgever leest u verder in deze blog. 

Medewerkers vinden het lastig om hun werkplezier aan te kaarten. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken waar medewerkers plezier in hebben in plaats van lukraak binnenkomende taken te verdelen en daarbij niet te kijken naar de kwaliteiten van uw medewerkers. Op die manier zorgt u voor beter functionerende medewerkers die vitaler en met veel plezier langer door kunnen werken. Dit wordt ook wel “jobcrafting” genoemd. 

Wat is jobcrafting? 

Bij jobcrafting wordt gekeken naar aspecten uit een functie die veranderd kunnen worden zodat deze beter aansluit bij de behoeftes en vaardigheden van een medewerker. Stel iemand krijgt van een bepaalde taak geen energie. Wellicht kunnen deze werkzaamheden overgenomen worden door een andere medewerker, die deze taken wel leuk vindt. Wanneer medewerkers goed op hun plek zitten binnen de organisatie wordt het werkplezier verhoogd waardoor u toekomstig verzuim kunt voorkomen.

Hoe kan ik jobcrafting opzetten? 

Stap 1: Kijk eerst of het mogelijk is om de functie inhoudelijk te veranderen. Bij een kassamedewerker is dit bijvoorbeeld niet mogelijk. Onderzoek daarom of praktische zaken versoepeld kunnen worden waar medewerkers hun autonomie krijgen in bijvoorbeeld het bepalen wanneer zij starten met werken en/of wanneer zij vakantiedagen opnemen. 

Stap 2: Plan 2 à 3 keer per jaar een gesprek om de persoonlijke ontwikkeling van een medewerker te bespreken. Vaak wordt dit opgepakt door de HR-afdeling. Tijdens dit gesprek kan besproken worden waar een medewerker energie van krijgt en waar hij zich eventueel verder in wil ontwikkelen. 

Stap 3: Gebruik onderstaande hulpvragen om het gesprek aan te gaan. Op basis daarvan kan de huidige functie aangepast worden: 

  1. Waarom ben je gestart met jouw werk? Waar ligt je passie? Wat zou je willen bereiken? Wat zijn jouw talenten en wat zou je hiermee willen doen? 
  2. Welke werkzaamheden passen goed bij jouw talenten en vaardigheden? En welke taken passen daar minder goed bij? 
  3. Wat heb je nodig om je persoonlijke ontwikkeling verder te stimuleren? (Bij deze vraag is het belangrijk om onderscheid te maken tussen wat u kunt doen als werkgever en wat een medewerker zelf kan doen). 

Stap 4: Breng per medewerker in kaart waar de behoeftes liggen en ga aan de hand daarvan schuiven met werkzaamheden. 

Wilt u meer informatie over hoe u jobcrafting kunt inzetten of heeft u vragen over het motiveren van uw medewerkers? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: