Hoe kan ik waardering tonen aan medewerkers?

6 november 2020

Inzetbaarheid

2 min. lezen

Het is koud, nat en donker. De wintertijd is begonnen. In de lente en zomer voelen de meesten zich over het algemeen goed, terwijl sommigen zich in de winter neerslachtig of zelfs depressief kunnen voelen. Waar we in de eerste coronagolf naar de zomer gingen, hebben we tijdens de tweede golf te maken met de winter. Daarnaast is het overduidelijk dat we nog lang niet van de coronacrisis af zijn. Hoe zorgt u er dan voor dat medewerkers overeind blijven in de coronacrisis? De sleutelwoorden zijn aandacht en oprechte interesse. Er zijn verschillende manieren om dit in de praktijk toe te passen. Eén van de beste manieren is het regelmatig uitspreken van waardering naar uw medewerkers. In deze blog geven we tips hoe u hier als werkgever mee om kunt gaan. 

Waarom is waardering belangrijk?

Wanneer een medewerker van een collega of leidinggevende te horen krijgt dat hij het goed doet, heeft dat positief effect op zijn gemoedstoestand. Op die manier krijgt een medewerker het gevoel dat hij ‘het ergens voor doet’ en voelt hij zich onderdeel van de organisatie. Daarom is in verbinding blijven enorm belangrijk, zowel tussen werkgever en medewerker als collega’s onder elkaar.

Hoe kan ik complimenten geven?

Mensen vinden het over het algemeen spannend om een compliment te geven. Een compliment geven zegt namelijk iets over uzelf. U geeft daarmee bloot wat uw waarden en normen zijn en wat u als positief ervaart. Vaak denken we dat iemand zelf wel weet dat diegene iets goed doet. Ook kunt u het gevoel hebben dat u daarmee iemand in verlegenheid brengt. Daarnaast is het nog lastiger om een compliment te geven via telefoon of via een online meeting. Juist een persoonlijke opmerking doet wonderen. Hier geven wij 3 tips: 

Tip 1: Plan korte gesprekken in 
Wanneer er al veel online meetings zijn, is juist telefonisch contact aan te raden. Wandel allebei even een klein rondje en ga in gesprek met uw medewerker. Vraag hoe het met diegene gaat en hoe het thuis verloopt. Op die manier gaat u als werkgever het persoonlijke contact aan en kan een medewerker zijn verhaal kwijt. Daarnaast is het een goed moment om een compliment te geven.

Tip 2: Verstuur een persoonlijk kaartje
Tegenwoordig gaat het heel makkelijk, snel even een WhatsApp-berichtje tussendoor. Stuur daarom een persoonlijk kaartje wanneer een medewerker een goede prestatie heeft neergezet. Door een handgeschreven kaartje op te sturen, laat u aan uw medewerker zien dat u moeite stopt in het schrijven van het kaartje en de tijd hiervoor neemt. 

Tip 3: Wees oprecht
Een derde tip is dat het compliment gemeend moet zijn. Geef dus geen algemeen compliment wat tegen iedere medewerker gezegd kan worden. Leg bijvoorbeeld uit waarom een medewerker dat ene project zo goed heeft opgepakt. Dit soort complimenten zijn oprecht en maken juist het verschil. 

Heeft u vragen over hoe u de binding aan kunt gaan met medewerkers tijdens de coronacrisis of wilt u vrijblijvend informatie over het voeren van een gesprek met uw medewerkers? Neem dan contact met ons op! Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met:

Ruth Berkers

ruth.berkers@richting.nl