Hoe verlaagt u werkstress bij medewerkers?

1 juli 2020

Arbeids­omstandigheden

2 min. lezen

Stress bij medewerkers kan zorgen voor verzuim. Medewerkers kunnen door langdurige stress een burn-out krijgen. Als werkgever bent u uw medewerker waarschijnlijk voor een lange periode kwijt. Stress kan ontstaan op de werkvloer, maar ook wanneer het thuis niet lekker loopt. Bij iedere persoon is dit verschillend, maar vaak is het een opeenstapeling van verschillende factoren. Hoe u daar als werkgever op in kan spelen, leest u in deze blog. ​

Als leidinggevende is het belangrijk om signalen op te vangen wanneer het niet goed gaat met uw medewerkers. Vooral wanneer zij ander gedrag vertonen dan normaal. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld een lage productiviteit heeft, geïrriteerd lijkt en zich steeds vaker ziek meldt, dan moet u hier als leidinggevende mee aan de slag. 

Om verzuim te voorkomen is het belangrijk om in gesprek te gaan met de medewerker. Zorg ervoor dat u de dialoog aangaat door bijvoorbeeld het volgende aan te geven: “Ik merk dat je stiller bent dan normaal, het lijkt alsof het niet helemaal goed gaat. Klopt dat? Vertel eens.” U laat de medewerker zijn verhaal doen. Vervolgens complimenteert u de medewerker dat hij open is geweest en maakt u afspraken over hoe jullie dit verder op gaan pakken. Hier kunt u vragen stellen als: “Hoe kunnen we hier in het vervolg rekening mee houden of wat stel je voor om te doen?” Het is belangrijk om een medewerker zelf na te laten denken over mogelijke oplossingen. Anders bedenkt u mogelijk op basis van aannames oplossingen waardoor de stress van de medewerker uiteindelijk niet minder wordt. Wel kunt u als werkgever meedenken door bijvoorbeeld tijdelijk taken te verschuiven waardoor de medewerker meer lucht krijgt of kijk of het mogelijk is om zijn uren te verminderen. Regelingen als zorgverlof kunnen hierbij ook helpen. 

Nog een andere tip: de normen van een werkgever zijn in veel gevallen anders dan van een medewerker. Als werkgever kunt u de druk enorm hoog opleggen bij een medewerker door te zeggen: “Ik maak ook 70 uur per week, waarom kun jij dit niet?” Het is belangrijk dat u niet uw eigen normen oplegt aan de medewerker. Daarom ben u de leidinggevende of eigenaar en is hij de medewerker. 

Vaak zien werkgevers en leidinggevenden een lange tijd van tevoren wanneer een medewerker uit gaat vallen. Door vroegtijdig met ons te schakelen, kunnen we jullie ondersteunen en ervoor zorgen dat een medewerker niet uitvalt door stress. Neem contact op met uw casemanager wanneer u o.a. de volgende signalen opmerkt bij een medewerker: 

  • De medewerker is moe en heeft een lage productiviteit; 
  • De medewerker is snel geïrriteerd en heeft moeite met veranderingen; 
  • De medewerker is ontevreden op het werk; 
  • De medewerker maakt meer fouten en is minder geconcentreerd;
  • De medewerker heeft fysieke klachten en meldt zich vaker ziek.

Heeft u vragen over de verschillende signalen die u kunt opmerken als werkgever? Of wilt u vrijblijvend meer informatie over stress en werkdruk? Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: