Medewerkers staan altijd ‘aan’. Hoe ga ik hiermee om?

28 april 2022

Inzetbaarheid

< 1 min. lezen

Tegenwoordig staan we steeds vaker ‘aan’. Door sociale druk willen we niks missen, het liefst op alles reageren en er voor iedereen zijn, privé en op het werk. Zelfs tijdens vakanties zijn sommige medewerkers continu bereikbaar voor werk, terwijl vakantie juist een moment van opladen en ontspanning is. Dit kan zorgen voor overprikkeling en stress. Wat uiteindelijk weer kan leiden tot verzuim. Als werkgever is het belangrijk om uw medewerkers ervoor te behoeden dat zij altijd ‘aan’ staan. In deze blog geven wij 3 tips.

Wanneer staat uw medewerker te lang ‘aan’? 

Vaak zien we dat medewerkers vermoeid raken, minder werkplezier ervaren en een slechte concentratie hebben. Echter verschilt dit per medewerker en is het daarom lastig om te bepalen. Wanneer een medewerker te lang ‘aan’ staat, kan dit op lange termijn leiden tot een burn-out. 

3 tips om uw medewerker te helpen: 

  1. Ga het gesprek aan: dit begint heel eenvoudig door de volgende twee vragen te stellen: “Hoe gaat het met je?” en “Hoe is het thuis?”. Door deze vragen te stellen, zult u merken dat dit enorm wordt gewaardeerd. 
  2. Geef uw medewerker de mogelijkheid om een coachingstraject te volgen waar hij of zij leert om grenzen te stellen. Inzetbaarheidscoaching kan hierbij helpen. 
  3. Daarnaast is het belangrijk dat u als werkgever het goede voorbeeld geeft door voldoende rustpauzes te nemen, maar ook door te laten zien aan uw medewerkers dat er tijdens een vakantie niet wordt gemaild of contact op wordt genomen met werk. 

Heeft u vragen over hoe u uw medewerker kunt helpen bij ‘aan’ staan of wilt u meer informatie over inzetbaarheidscoaching. Neem dan contact met ons op. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: