Omgaan met rouw op het werk

9 november 2023

Verzuim

2 min. lezen

Het verliezen van een naaste kan het leven van een medewerker compleet op zijn kop zetten. De impact van dit verlies reflecteert zich vaak ook in het werk. In 2022 werkte 6 procent van alle medewerkers meer dan een week niet of niet volledig na het overlijden van een dierbare. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS en TNO. Dit is erg verdrietig voor de medewerker, maar raakt ook de werkgever. Verzuim kost een werkgever gemiddeld 250 euro per dag.

Hoe is het rouwverlof geregeld?
Rouwverlof kent geen heldere regeling. Bij overlijden van een familielid heeft een dierbare wel recht op calamiteitenverlof om noodzakelijke dingen te regelen. Dat verlof wordt doorbetaald. Hoewel er extra verlof kan worden afgesproken via een cao of onderling overleg, is er geen wettelijke basis. Hier wil het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) verandering in brengen. Zij dringen aan op twee weken wettelijk rouwverlof en reageert daarmee op de cijfers van het CBS en TNO. Het CNV geeft aan dat geen rouwverlof er in de praktijk voor zorgt dat mensen maanden kunnen uitvallen. Een drama voor medewerkers en voor de werkgever: die kampt met hoge verzuimkosten die makkelijk te voorkomen waren. 

Rouwen is een ontzettend intensief proces. Iemand die in rouw zit, kan vaak nog wel werken, maar niet op dezelfde manier als voor het verlies. We geven u graag drie tips hoe hiermee om te gaan. 

Drie tips!
1. Praat over het verlies
Het erkennen van verlies dat een medewerker doormaakt is belangrijk. Door er ruimte voor te geven en erover te praten, voorkomt u dat een medewerker zich alleen voelt. Als u het lastig vindt, is “Ik ben er voor je” al waardevol. Als een medewerker liever niet praat over het verlies of over hoe het gaat, is het belangrijk om op andere manieren betrokkenheid te tonen. Zoals een kop koffie drinken. Als je veranderingen in gedrag opmerkt, ga dan het gesprek aan met empathie en begrip.

2. Overleg wat nog wél kan
Wanneer een medewerker rouwt, kan dit invloed hebben op zijn concentratievermogen en denken. Soms kan het helpen om samen te kijken naar taken die op dat moment beter passen bij hoe de medewerker zich voelt. Wanneer een medewerker er nog niet aan toe is om werkzaamheden op te pakken, geef dan ruimte en blijf met uw medewerker in gesprek.

3. Toon begrip voor de situatie
Rouw kent geen vast tijdsbestek en het verwerken ervan varieert per individu. Accepteer wanneer uw medewerker nog niet in staat is om weer volledig aan het werk te gaan. Uw medewerker zoekt een manier om het leven weer op te pakken na deze rouwervaring. Denk daarom mee hoe hij of zij de dagelijkse activiteiten zoals werk weer kan oppakken zodra er ruimte voor is. Zodra een medewerker behoefte heeft aan extra ondersteuning in het rouwproces, kan professionele hulp worden overwogen.

Bij Richting bieden we het ‘5 Stappen Vooruit – Rouw en verlies’ traject aan, waarin de medewerker handvatten krijgt hoe met deze ingrijpende situatie om te gaan. Heeft u vragen over of dit traject passend is voor uw medewerker? Neem dan contact op met uw casemanager. Onderaan deze pagina vindt u onze contactgegevens.

Wilt u meer informatie? Neem contact op met: