Onze professionals
Casemanagers en spreekuurhouders
We werken met verschillende spreekuurhouders en casemanagers die onder taakdelegatie van de bedrijfsarts gesprekken voeren met medewerkers. Dit zorgt ervoor dat uw medewerker snel en effectief een eerste gesprek heeft, zonder onnodige wachttijd. De bedrijfsarts blijft eindverantwoordelijk voor het medisch advies, maar werkt samen met andere professionals om het proces soepel en persoonlijk te laten verlopen.
Klik op de foto’s van onze professionals hieronder om te zien wie welke rol vervult en hoe we u ondersteunen.
De casemanager heeft de regie over het gehele verzuimproces en is het vaste aanspreekpunt voor u als werkgever. U kunt rekenen op korte lijnen en helder en snel contact over het advies en de vervolgstappen. De casemanager werkt onder taakdelegatie van de bedrijfsarts. Dit houdt in dat de casemanager inzicht heeft in het medisch dossier van de medewerkers en medische informatie uit mag vragen en vastleggen. Waar nodig schakelt de casemanager met andere professionals, zoals een arboverpleegkundige of bedrijfspsycholoog. Zo blijft het traject overzichtelijk en afgestemd op de situatie van uw medewerker. Tevens adviseert de casemanager op het gebied van preventie en inzetbaarheid op individueel en bedrijfsniveau.
Meer informatie over onze verzuimbegeleiding vindt u hier:
De bedrijfsarts is eindverantwoordelijk voor het medische oordeel binnen het verzuimproces. De beoordeling of er sprake is van ziekte valt altijd onder de verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts. Ook het opstellen van de probleemanalyse en het geven van medisch advies over belastbaarheid en re-integratie behoort tot deze rol. U ontvangt een objectief medisch advies, afgestemd op de mogelijkheden van uw medewerker. De bedrijfsarts wordt betrokken wanneer medische beoordeling noodzakelijk is.
Daarnaast heeft de bedrijfsarts een belangrijke preventieve taak. Denk hierbij aan het vroegtijdig signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren over werkomstandigheden en het voeren van preventieve gesprekken met medewerkers die nog niet zijn uitgevallen.
De bedrijfspsycholoog is specialist in mentale problematiek en wordt onder taakdelegatie van de bedrijfsarts ingezet voor preventieve spreekuren en bij psychisch verzuim. Daarnaast bieden we onze klanten het ‘5 Stappen Vooruit’-traject: een kort en doelgericht begeleidingstraject dat medewerkers helpt om weer grip te krijgen op energie, werkplezier en herstel.
Er zijn twee opties: begeleiding op het gebied van stress en overspanningsklachten of het leren omgaan met rouw en verlies. Het traject is met name krachtig door de korte wachttijden ten opzichte van de reguliere GGZ en zo sneller herstel te bevorderen.
De arboverpleegkundige is breed inzetbaar bij fysieke en mentale klachten. Onder taakdelegatie van de bedrijfsarts worden verzuimgesprekken, preventieve spreekuren, werkplekonderzoeken en Preventief Medische Onderzoeken (PMO’s) uitgevoerd. Ook wordt advies gegeven over re-integratie en duurzame inzetbaarheid. Na afloop van een PMO stelt de arboverpleegkundige groeps- en adviesrapportages op en verzorgt een presentatie van de resultaten. Door kennis van zorg en werkpraktijk te combineren, biedt de arboverpleegkundige laagdrempelige en praktische ondersteuning voor zowel medewerker als werkgever.
Meer informatie over het PMO vindt u hier:
De praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) ondersteunt de bedrijfsarts bij het begeleiden van medewerkers. De POB werkt onder taakdelegatie van de bedrijfsarts. Medewerkers kunnen zowel voor een verzuimspreekuur als voor een preventief spreekuur terecht bij de POB. Tijdens een verzuimspreekuur wordt gekeken naar de belastbaarheid en mogelijkheden voor werkhervatting. Het advies ten aanzien van het werk wordt middels een schriftelijke brief teruggekoppeld aan de werkgever en medewerker.
Bij een preventief spreekuur ligt de focus juist op vroegtijdige signalen, bijvoorbeeld wanneer iemand (nog) niet is uitgevallen maar wel knelpunten ervaart die invloed kunnen hebben op de belastbaarheid voor werk en/of privé. De POB brengt in kaart wat er speelt, geeft praktische adviezen en koppelt bevindingen terug aan de bedrijfsarts.
Meer informatie over het traject gericht op slaapproblematiek vindt u hier:
Experts
Naast de casemanager en de spreekuurhouders, werkt Richting met professionals met elk hun eigen expertise. Bij Richting kijken we verder dan alleen het volgen van de stappen uit de Wet verbetering Poortwachter. We denken actief mee, signaleren op tijd en werken bij voorkeur preventief. De casemanager speelt hierin een centrale rol en adviseert gericht over het inzetten van de juiste expertise op het juiste moment. Zo zorgen we samen voor een aanpak die niet alleen herstel ondersteunt, maar ook bijdraagt aan de duurzame inzetbaarheid van uw organisatie.
Hieronder leest u welke professionals daarbij betrokken kunnen zijn en wat zij voor u en uw organisatie kunnen betekenen.
De inzetbaarheidscoach begeleidt medewerkers bij het versterken van hun inzetbaarheid. Dit kan preventief, bijvoorbeeld bij signalen van overbelasting, stress of verminderde motivatie, maar ook tijdens een verzuimtraject als ondersteuning bij herstel en re-integratie.
De online gesprekken met de inzetbaarheidscoach zijn praktisch van aard en gericht op het herpakken van de eigen regie en het werken aan concrete doelen en perspectief. De coach helpt medewerkers om belemmeringen bespreekbaar te maken en aan te pakken, keuzes te verhelderen en duurzaam in beweging te komen. Voor u als werkgever betekent dit dat knelpunten vroegtijdig worden opgepakt, waardoor verzuim wordt voorkomen of verkort.
Meer informatie over inzetbaarheidscoaching vindt u hier:
De kerndeskundige A&O is expert op het gebied van mens, werk en organisatie. Deze professional doet onderzoek en adviseert bij thema’s rond verzuim, psychosociale arbeidsbelasting (PSA) in de vorm van werkdrukervaring en ongewenste omgangsvormen, sociale en psychologische veiligheid in teams, samenwerking, communicatie en/of leiderschapsstijl.
Op basis van gesprekken, analyse en observatie wordt advies en uitvoer gegeven over passende interventies, trajecten en/of organisatieveranderingen. Dit helpt werkgevers om structurele oorzaken van verzuim of verminderde inzetbaarheid gericht aan te pakken. De kerndeskundige A&O geeft daarnaast ook diverse trainingen en workshops over bijvoorbeeld werkdrukervaring en verzuimadvies.
De arbeidshygiënist werkt preventief aan een gezonde en veilige werkomgeving. Met specialistische kennis worden gezondheids- en veiligheidsrisico’s voor medewerkers en bezoekers opgespoord en voorkomen. Deze professional richt zich op het herkennen, beoordelen en beheersbaar maken van risico’s op de werkplek, zoals blootstelling aan gevaarlijke stoffen, biologische agentia, straling, lawaai, trillingen, luchtkwaliteit (binnenklimaat), kou, hitte en ergonomie.
Door middel van onderzoek en metingen worden risico’s in kaart gebracht en vertaald naar praktische adviezen of passende maatregelen. Voor u als werkgever levert dit inzicht op in aanwezige risico’s, concrete verbetervoorstellen en ondersteuning bij het naleven van de arbowetgeving, waaronder de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). Daarnaast worden trainingen verzorgd over onderwerpen als fysieke belasting en de rol van de preventiemedewerker.
Meer informatie over de RI&E en het werkplekonderzoek vindt u hier:
De veiligheidskundige houdt zich bezig met het signaleren, beoordelen en beheersen van veiligheidsrisico’s op de werkvloer en adviseert en ondersteunt werkgevers en medewerkers hierbij. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld het voorkomen van arbeidsongevallen en verzuim door het signaleren van gevaren en risico’s bij het werken met machines of bij de inrichting van de werkplek bij werken op hoogte.
Op basis van observaties, gesprekken, werkplekonderzoeken en risicoanalyses geeft de veiligheidskundige praktisch advies over hoe de werkomgeving veiliger kan worden ingericht. Voor u als werkgever betekent dit beter zicht op risico’s, concrete verbetermaatregelen en ondersteuning bij het voldoen aan arbowetgeving, zoals de Risico -Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). De veiligheidskundige geeft diverse trainingen over bijvoorbeeld fysieke belasting en de preventiemedewerker.
Meer informatie over de RI&E en het werkplekonderzoek vindt u hier:
De keuringsarts voert medische keuringen uit, bijvoorbeeld in het kader van een rijbewijskeuring, aanstellingskeuring of het Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Tijdens het spreekuur beoordeelt de arts de medische geschiktheid van de medewerker.
De keuringsarts is verantwoordelijk voor de medische beoordeling en legt deze vast in een keuringsverslag. Voor u als werkgever betekent dit een zorgvuldig en professioneel oordeel dat voldoet aan de geldende richtlijnen, met aandacht voor veiligheid en inzetbaarheid.
Meer informatie over het PMO en de beroepskeuring vindt u hier:
Wanneer een medewerker (tijdelijk) niet kan werken door ziekte of beperkingen, komt de arbeidsdeskundige in beeld. Deze professional onderzoekt welke arbeidsmogelijkheden er nog wél zijn en brengt helder in kaart wat iemand nodig heeft om duurzaam aan het werk te blijven of weer aan het werk te gaan.
De arbeidsdeskundige combineert analytisch denkvermogen, kennis van wet- en regelgeving en een goed ontwikkeld inlevingsvermogen. Zo wordt elke complexe situatie zorgvuldig beoordeeld en vertaald naar praktische en haalbare oplossingen. De arbeidsdeskundige adviseert over de re-integratie, ondersteunt zowel de werkgever als de medewerker en zorgt voor goede afstemming tussen alle betrokken partijen. Daarnaast voert de arbeidsdeskundige werkplekonderzoeken uit en zorgt voor duidelijke, bruikbare rapportages.
Meer informatie over de rol van arbeidsdeskundige vindt u hier:
De vertrouwenspersoon is beschikbaar voor medewerkers die zich onprettig of onveilig voelen op de werkvloer. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, pesten of discriminatie of spanningen die ervaren worden binnen de werkomgeving.
In een vertrouwelijk gesprek krijgt de medewerker ruimte om het verhaal te delen, emoties te ordenen en te bespreken welke vervolgstap mogelijk is. De vertrouwenspersoon luistert, adviseert en ondersteunt of verwijst door als dat nodig is. Voor u als werkgever betekent dit dat signalen vroegtijdig worden opgevangen en medewerkers zich gesteund voelen.
Meer informatie over de vertrouwenspersoon vindt u hier:

Inzetbaarheidscoach

Kerndeskundige Arbeid & Organisatie (A&O)

Kerndeskundige Arbeidshygiënist

Kerndeskundige Veiligheidskundige

Keuringsarts

Arbeidsdeskundige
