Heeft u als werkgever ooit te maken gehad met het indienen van een WIA-aanvraag voor een langdurig zieke medewerker? Dan bent u bekend met het verzamelen en opsturen van de benodigde documenten. Het UWV heeft wijzigingen doorgevoerd op het werkgeversportaal bij het uploaden van documenten t.b.v. de WIA aanvraag. De wijzigingen zijn voor u als werkgever van belang. U kunt de documenten namelijk alleen op deze manier uploaden.
Wat houdt deze wijziging in?
Vanaf het opslaan van het allereerste document in het re-integratieverslag, zal de juiste naam en datum (dag-maand-jaar) van ondertekening gebruikt moeten worden. Deze wijziging zorgt voor een efficiëntere afwerking van de WIA-aanvraag wanneer een medewerker twee jaar in het verzuim zit.
Welke documenten stuurt u op?
Het re-integratieverslag voor de WIA-aanvraag bestaat uit een aantal documenten die u naar ons moet opsturen. Welke documenten dat zijn, leest u op: De re-integratie vastleggen in het re-integratieverslag.
Online opsturen
U kunt de documenten veilig uploaden in het werkgeversportaal. Om de WIA-aanvraag zo snel mogelijk te kunnen beoordelen, is daarbij het volgende van belang:
- Upload de documenten binnen 1 dag nadat uw (ex-)werknemer de WIA-uitkering heeft aangevraagd.
- Vink in het overzicht van documenten het juiste document aan.
- Vul bij elk document de datum van ondertekening in.
- Controleer goed of bij elk document het juiste burgerservicenummer is ingevuld.
- Gebruik alleen de volgende bestandstypen: jpg, docx, pdf.
- Let op: De maximale bestandsgrootte is 10 MB per document.
Per post opsturen
U kunt de documenten ook per post opsturen. Ook dan moet op elk document een datum van ondertekening staan (dag-maand-jaar). Controleer ook of het juiste burgerservicenummer is ingevuld op elk document.
U stuurt het re-integratieverslag naar dit adres:
UWV
Postbus 69254
1060 CH Amsterdam
Let op: Het UWV zal het re-integratieverslag binnen 1 dag nadat uw (ex-) werknemer de WIA-uitkering heeft aangevraagd ontvangen moeten hebben.